“Complottheorieën als impuls voor nieuw werk”

De tentoonstelling Gek van Kunst wordt vanwege corona keer op keer uitgesteld. We nemen de gelegenheid een ronde te maken langs de 36 kunstenaars om de catalogus van de tentoonstelling te overhandigen. De tiende kunstenaar in onze rondgang is Wilfred Vissers. “Er is te weinig aandacht is voor mensen met psychiatrische problemen.”

“Zeker in het begin heb ik het erg moeilijk gehad met corona”, zegt Wilfred. “Daardoor heb ik ook een terugval gehad in mijn cannabisgebruik. Ik vind ook dat er in de hele crisis te weinig aandacht is voor mensen met psychiatrische problemen.”

Nu het allemaal al wat langer duurt, is Wilfred wat meer gewend geraakt aan de situatie. “Maar ik vind het nog steeds heel zwaar dat je maar heel beperkt vrienden of collega-kunstenaars kunt ontmoeten. Gelukkig kan ik nog wel vier dagdelen in de week terecht bij dagbesteding ‘Onder de bomen’. “ Ik heb ooit een hoveniersopleiding gevolgd. En dat komt bij Onder de bomen goed van pas. ”

Waar Wilfred twee jaar geleden nog wat sceptisch was over het predicaat outsider art, heeft hij het inmiddels helemaal aanvaard. In de voorbereiding van de tentoonstelling hielp Wilfred mee met het inlijsten van de werken. “Ik heb toen veel gesprekken gevoerd met Albert Sanders, die docent is op de HAN. Wat volgens hem typisch is voor outsider art is het bijna dwangmatig bezig zijn met het maken van werk. Dat herkende ik heel goed bij mijzelf. Bij mij was het ook altijd produceren, produceren, produceren.”

Vreemd genoeg, zo vertelt Wilfred, is dat in tijden van corona juist minder geworden. Maar nog altijd kan hij een indrukwekkende map met nieuw werk laten zien. “Ik heb me vooral laten inspireren door allerlei complottheorieën die hier en daar opdoken.” Een van zijn inspiratiebronnen is de Cabal, een vermeende machtige club (joodse) samenzweerders die zou streven naar een nieuwe wereldorde. “Ik geloof daar lang niet alles van, maar het sluit wel aan bij mijn thema’s en het geeft ook een nieuwe impuls aan mijn werk.“