Een ogenschijnlijk scherp contrast in de nieuw ingerichte etalage: aan de ene kant de portretschilderingen van Marie-Louise Janssen, aan de andere kant de door Kasper a Verre gemaakte foto’s van Nijmeegse bruggen over de Waal. Tóch een overeenkomst: beiden nodigen uit tot kennismaking.

“Wat vertellen de ogen?” Het is de beurt aan Marie-Louise Janssen om de etalage in te richten. Ze schikt de zeven geselecteerde schilderingen tegen de muur. Het is onmogelijk níet gegrepen te worden door de gezichten, door Marie-Louise liefdevol op het doek tot leven gewekt, geïnspireerd op foto’s uit tijdschriften. “Het belangrijkste van een portret zijn de ogen en de mond. Ik beoog dat de modellen contact zoeken met de kijker.”

Bij het bladeren door sites en tijdschriften is Marie-Louise op zoek “naar iets dat aanspreekt”, naar “ogen die iets vertellen”. Lege ogen zijn uit den boze, zegt ze als ze wijst op een van haar favoriete portretten. We zien een jong meisje, de ogen gericht op iets dat haar verwondering wekt, de handen bij de mond. “Die ingehouden glimlach, dát vind ik het mooiste.”

Een rund voor de burg

Fotograaf Kasper la Verre benut zijn beurt in de etalage voor een ode aan Nijmegen. Natuurlijk Nijmegen, zijn geboortestad. “Hier liggen mijn wortels, ik heb me altijd met deze stad gebonden gevoeld.” Nadat hij zijn eerste camera had gekocht trok hij de Ooijpolder in, waarna zich een handelsmerk openbaarde, tweeledig: de natuur en de architectuur. Bij het inrichten legt hij als proef de vier grote foto’s van de bruggen op de grond. “Die twee moeten boven, deze twee daaronder, zegt hij zeer beslist.

In een van de brugfoto’s komen natuur en architectuur samen, een Galloway-rund dringt zich op in een beeld dat verder is gevuld met de contouren van de brug over de Waal. Een uit negen foto’s gecomponeerd panorama van de bruggen completeert de etalageruimte van Kasper. Links en rechts dezelfde brug, de fotograaf zelf op de brug links. Je blijft je verbazen over de wonderlijke samenhang in het beeld. De Waal laat niet los, aan Kasper al helemaal niet. “De Waal ís Nijmegen”, verklaart hij zijn fascinatie. “Met deze rivier is alles in deze stad begonnen.”

Het werk van Kasper en Marie-Louise is te zien in de etalage van Gek van Kunst, de Outsider in beeld, Marikenstraat 61. Tot en met donderdag 8 oktober.